sunnuntai 2. syyskuuta 2012

What's your excuse?

Nyt aion kirjoittaa yhdestä tekosyystä, joka tuntuu olevan se THE syy, miksei voi vaihtaa ruokavaliota terveellisempään. Tämä syy liittyy toiseen ihmiseen, nimittäin seurustelukumppaniin. Aika hurjaa laittaa syy toisen niskoille, kun ei laihdu ja purkaa sitten turhautumistaan toiseen. Tottakai turhaudutte häneen, jos pidätte häntä syypäänä.

Mutta varmasti todellisuus on toinen. Jos vain haluatte nähdän asian uudessa valossa!

Itsehän asun poikaystäväni kanssa, muttemme kuulu pariskuntiin jotka kokkailee yhdessä (toki ennen teimme tätä, mutta yleensä tapeltiinkin onko täysjyvää vai ei, juuston käytöstä yms.) Tuolla suluissa olevalla lauseella muuten viittaisin siihen, että toki sitä voi kokkailla jos toinenkin haluaa samaa; hyvää ja terveellistä ruokaa!

Kuitenkaan meidän ruokavaliot ei selvästikkään napanneet. En laihtunut. Joten sitten vain Veskun (nykyisen PT:ni) juttusille, mistä mulle pämähti oma ruokavalio. Ja mitä mun mies on tästä mieltä? Ei itse suostuisi, mutta omatpa ovat valintani asian suhteen. Ja oletan, että todella monen seurustelukumppani ajattelisi samaa. Olisi nääs aika hurjaa, jos toinen sinusta hyvin paljon välittää, muttei anna syödä niinkuin haluaa. Tässäkohtaa voi olla myös kateellisuutta pelissä, jos toinenkin haluaisi muutosta. Mutta hei! Kannusta häntä mukaan muuttumaan jos asianlaita on niin!

Tänään äitillä; mun miehen kevyt aamupala ja mun uusi rakkausvälipala; rahkaa ja kanelia

Me kokataan nykyään aina oikeestaan omat ruuat. Nyt tankkipäivinä syötiin samaakin (mm. munakasrullaa,) mutta mä tein ruuat, sillä olen niistä nykyään melkosen tarkka. Ja tähän mies suostui ja söi (melko) tyytyväisenä mun "terveysruokia" (kyllä, hänen mielestään myös rahkalettuni oli "normaaleja terveyslettuja" :D




Toinen ongelma monille on rafloissa käynti, mutta pitää vain vakaasti vaikka jo etukäteen päättää ,mitä siellä syö. Jos sitä ei hallitse, voihan ne raflatkin jättää väliin? Kun alkaa oppia tekemään ja maustamaan ruokaa, saat ihan yhtä hyvää kotona! Mutta jos raflaan menette niin pieni vinkki: mikäli haluatte olla siellä terveellisesti ottakaa vaikka se salaatti, mutta jättäkää se miehen namnam hampurilaisateria rauhaan! Niitä pariskuntia olen nähnyt paljon ravintoloissa, jossa nainen tilaa salaatin, mutta ronkkii miehen lautaselta jopa puolet! Sitten nainen ihmettelee, miten hän on ihan täynnä ja miehellä muka voi olla nälkä. Aika huvittavaa sanoisinko! Ja mitä jos et menekkään mukaan? Mun miehen kommentti oli kun asiaa tänään puitiin "No eipä se oo multa pois. Voin mä yksinkin mennä!" Hän myös käy joskus kavereiden kanssa syöpöttelemässä, kun ei tästä neidistä aina seuralaista sinne saa ;)

Kolmas ja ehkä haastavin ainakin itselleni oli herkut. Ennen me herkuteltiin usein. Katsottiin leffaa ja syötiin milloin mitäkin. Nykyään se ei käy laatuun. Mä en edes koskaan leffan aikana napostele mitään, ellei sitten katsota sitä johonkin mun ruoka-aikaan. Herkuista pitää vain kieltäytyä, vaikka ne houkuttaa. Kannattaa pitää ne sellaisessa kaapissa, mitä ette usein avaa. Myös huonona iltana voi mennä eri huoneeseen/ ulos happihyppelylle, jos se kulta nyt haluaa suklaapatukkansa syödä ja sulla on niin kiusaus että suututtaa. Kyllä niihin herkkuihin siellä kaapeissa tottuu ja niiden houkutushuudot vain katoavat ja ne alkavat kysymään sen sijaan "ihanku sulla mua tekiskään mieli?" Niin, ei teekkään. :)

Molempien oma herkutteluhetki ABClla alkuvuodesta

Rohkeasti siis vaan suhteessa muuttamaan ruokavaliota. Jos kultasi ei sitä halua tehdä omalla kohdallaan, on se hänen valintansa. Sinä voit valita toisin! On kyse kuitenkin Sinun hyvinvoinnista ja terveydestä. Tee päätös jo tänään ja rohkene juttelemaan kullan kanssa. Ja ken tietää, vaikka hän olisi innokas lähtemään mukaan muutokseen? ;) Se nyt ei ole niin varmaa, mutta uskon, että saat vähintään tukipilarin elämänmuutoksenpolulle!

Ja mitä ruokakustannuksiin tulee, niin me maksetaan usein omat ruuat (ainakin tietyt niistä.) Toki joskus maksetaan että ensin maksaa toinen ja parin pvän päästä toinen. Näin ei tulee kismaa. :) Mutta esim. mun kalliit pähkinät maksan aina itse, vaikka olisi herran maksuvuoro! Ja sama koskee sitten herran kaljoja ja tupakkaa; minä en niitä ala makselemaan!

Mitenkäs teillä? Syödäänkö teillä samaa ruokaa vai kokkaillaanko sielläkin itse omat ruuat? Vai pelottaako muutos lähtä tekemään toisin kuin toinen, vaikka olet asiaa jo kauan pähkäillyt?

Oikein ihanaa loppusunnuntaita kaikille!:)

13 kommenttia:

  1. Meillä on aikalailla ihan samat periaatteet oman avokkini kanssa. Hän voi syödä minun ruokiani, mutta minä en hänen. Syömme jonkin verran samoja, minun valmistamia ruokiani.

    Ja mitä noihin kalliisiin pähkinöihin ja muihin minun sallittuihin herkkuihin tulee en anna hänen niitä syödä, koska ei niitä maksakkaan.

    Käymme yleensä kaupassa yhdessä, mutta maksamme omamme ja molemmat ostaa jotain yhteisiä mm. lihoja jne. Ja tämä sopii meille loistavasti. Ei siitä tulisi mitään jos joutuisin "tyytymään" hänen valintoihinsa. Haluan päättää itse mitä syön.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Teillä mennään siis samoilla linjoilla kun täällä!:) Se onkin hyvä tuoda esiin, sillä jos jokin miettii olisiko se muiden silmissä outoa, niin nyt näkee mm. sinun kommentistasi että ihan normaali käytäntötapa joidenkin suhteissa. :)

      Poista
    2. Joo parisuhde on mielestäni sellainen mitä ei voi peilata muiden suhteisiin, sillä kaikilla on ne keskinäiset pelisäännöt, mutta me olemme näin molemmat tyytyväisiä, vaikka meitä outona pidetäänkin ;)

      Poista
  2. Kun aloin laihduttaa niin ostin omat ruuat, nytten oon vaihtunu normaaliin ruokaan.. Rahaa paloi aika mukavasti ja aattelin nyt näin aluks kokeilla lähteekö paino tippuu normi ruualla.. ja onneks se lähti! Säästää paljon enemmän nyt. Ja pääasia et paino tippuu! Mun mies kyllä sanoi, että jos se ei tipu ja jos itse haluan, niin ostetaan mulle omat ruuat, se on pääasia että mä oon tyytyväinen! (ihana mies vaikka itse sanonkin :(♥)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi, on kyllä ihana mies sullakin, niinkuin kuuluukin. :) Anna tuossa alempana sitten toteaakin, että toisen arvostaminen suhteessa on yksi kulmakivi. Ja arvostamistahan se on, että toinen saa syödä mitä haluaa! Hihi, mun ruuat maksaa jopa vähemmän kun mun miehen!:D Valmisruuat on yllättävän kalliita!

      Poista
  3. Miun mielestä toisen arvostaminen on yksi parisuhteen kulmakivistä, ja ihan samalla lailla se pätee myös ruokailutottumuksiin saakka vaikka ne pariskunnalla toisistaan eroaisivatkin :) Kunhan vain kumpainenkin muistaa, että nää on niitä omia valintoja, joita sitten kummankaan on turha kritisoida suuntaan tai toiseen. Hienoa kuulla, että teillä homma toimii! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Asiaa Anna!:) Ja jep, se on kuitenkin toisen elämä ja toisen valinta, siis se mitä syö!

      Ja on kyllä hyvä että asia toimii. Muuten ei kyllä suhde toimisi, jos näin pienestä asiasta meillä kiikastaisi. Mutta onhan kaikilla suhteissa aina omat pelisäännöt. Meillä on tälläset ja toimii ilman ongelmaa. :)

      Poista
  4. Kieltämättä tuo omia vaikeuksiaan kun yhdessä asuu. Meillä nykyään tehdään melkein aina molemmille omat ruoat, mutta johtuu enemmänkin siitä, että minä olen kasvissyöjä ja mies ei.

    Toisaalta tuo helpottaakin paljon. Lähes koskaan ei edes tee mieli niitä ällöttäviä ja rasvaisia liharuokia, joita miehellä on. Välillä tulee sitten tehtyä yhteisiäkin ruokia. Esim. kalaa syön ja siitä tykkäävät molemmat.

    Terveysetuja miehelle tulee siitä, että aina kun teen salaattia, niin "pakotan" hänetkin ottamaan sitä edes vähän. Ja kyllä kai se salaateista tykkääkin, ei vissiin vaan jaksais niitä koskaan tehdä itselleen, jos yksin asuisi.

    Huonoja puolia on taas se, että mies ostaa kaapit täyteen aina kaikkea turhaa herkkua ja ihan liikaa. Itse en esim. ole mitenkään perso karkeille. Ostan niitä ehkä kerran vuodessa. Mutta jos niitä on valmiiksi kaapissa, niin tottakai niitä tulee syötyä! Nyt alan siitä kaapilla käymisestäkin onneksi oppia pois. Keväällä kun vasta yhteen muutettiin, niin on vielä ollut totuttelemista ja harjoittelua moneen asiaan.

    Nyt kun mies vielä oppisi, ettei saa ostaa niitä sipsejä. Se on ainoa suuri houkutukseni. En pysty edes kirjoittamaan tai sanomaan sanaa, niin ettei alkaisi heti tehdä mieli ja jos nään jossain pussin, niin tekisi mieli repiä se auki ja popsia kaikki kaksin käsin suuhuni! :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, monilla asia on myös tuon takia niin, että tehdään omat ruuat. Toinen syö lihaa ja toinen ei. Eli totaallisen normaaliahan tämä kyseinen käytäntö on. :)

      Ja hyvä että miehesikin hyötyy asiasta. ;) Mä en miehelleni salaattia tee, sillä hän ei siitä välitä ja asia on minulle ihan ok. Hupeneepahan kasvikset hitaammin (tosin suurkuluttaja olen niiden suhteen, nytkin pitää parin pvän välein hakea lisää..)

      Ja jep tuo kaappikirous on kyllä yleinen, mutta siitäkin pääsee juurikin opettelemalla pois!:) Tee itsellesi oma herkkukaappi, missä on terveellisimpiä vaihtoehtoja? Tai pidä omat herkut houkuttelevasti esillä, niin kätesi humuaa ensin niitä?;)

      Kaikilla on heikkouksia ja hyvä että myönnät ne! :) Mulla oli sama ennen suklaan kanssa, mutta totuttelin tavasta vain pois. Se ei kyllä helppoa ollut, joten ymmärrän mm. ihmisiä jotka yrittää lopettaa tupakanpolttoa. Sain vierotussoireita mm. unettomuutta ja olin todella ärtynyt. Sekä teki mieli vain suklaata. Mutta jokainen päivä vaan päättäväisesti kohti tavoitetta (mikä oli silloin vieroittuminen) ja nyt olen saanut itseni irti riippuvaisuudestani, joten kyllä sinäkin siihen pystyt ihan varmasti!!:)

      Poista
  5. Ja oli mikä tahansa asia, niin tuntuu että sitä helpompi olla ilman tai vaikka nauttiakin pienesti ja rajoitetusti hiukkasen, jos on ollut jo pitkään ilman. Sitten jos on vaikka kahtenakin päivänä peräkkäin saanut sipsejä, niin himo on sitäkin suurempi. Ihan niinkuin jäisi riippuvaiseksi. Nyt ei ole kyllä yli viikkoon tehnyt mielikään.. ..ennen kuin rupesi puhumaan.. Nyt äkkiä pois ne mielestä ja vaikka kurkkuviipale suuhun! :D

    Btw, sait tunnustuksen blogissani. Käyhän katsomassa! ;)

    http://sekametelisoppakohtaasillisalaatin.blogspot.fi/2012/09/i-love-your-blog.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on totta, että helpompi olla ilman kuin "nauttia kohtuudella." Mulla tulee juurikin sokerisuklaasta jos ostan vaikka vaan patukan, niin pahamielihän siitä tulee! (raakasuklaassa asia ei ole näin. :) Olenkin monesti miettinyt, voinko olla kuten alkoholisti sokerin kanssa, että mikäli siihen palaan se saattaakin räjähtää nopeasti takaisin ongelmaksi? Ja hei kokeile mun herkkua: maitorahkaa ja kunnolla kanelia mikäli oot kaneli-ihmisiä. NIIN hyvää! Ja sinne vielä lämmität pari pakastemansikkaa joukkoon! ;) (Kuullostaa niin.. pahalta?:D)

      Ja voi kiitos paljon, minäpä menen kurkkimaan hetnyt. ;)

      Poista
  6. Kuulostaa.. aika... jännältä.... :D
    Varmaan ihan pakko kokeilla joskus!
    Tykkään nimittäin kokeilla aina kaikkea uutta ja erilaista (niin ruoassa kuin muissakin asioissa).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kokeile ihmeessä! Syön sitä nytkin. nam nam! <3 Ja ennakkoluulottomuus on kyllä hyvä piirre!:)

      Poista