maanantai 21. toukokuuta 2012

Suurin pelko nykyisessä projektissa

Olen miettinyt jo pari päivää, tuonko asiaa julki, koska se on melko henkilökohtainen, mutta ajatus ei jätä minua rauhaan. Ennen se on iskenyt iltaisin, nyt se iskee jo aamuisin ja sitä kautta stressaan ja eihän kroppa siitä tykkää.

Minua on mietittänyt yksinjääminen ehkä eniten tässä projektissa. Olen lukenut monien tarinoita, kuinka kaveripiiri uusiutui kokonaan elämänmuutoksen myötä ja minusta se on aika surullista. Moni pitää myös minun dieettiä liian rankkana, hulluna ja minun tavoitteitani tyhminä. Mm. ihmiset luulevat, että haluan olla epänaisellinen, muodoton? Kyse ei ole siitä, todellakaan. Suurin tavoiteeni on saada litteämpi vatsa, se on se heikoin kohta minun mielestä kropassani. Kyse voi olla 5kilosta tai 10kilosta, jonka jälkeen lihaskuntoa. Ken tietää? En halua näkyviä vatsalihaksia tai suonia näkyviin mihinkään. Minulla on myös onnekseni ihanan leveä lanne, joka ei kyllä lähde mihinkään, vaikka painoa lähtisi. Miten siis se olisi epänaisellista?

Sana epänaisellisuus loukkaa kyllä eniten. Rakastan muodokkaita naisia, joten miksen itse haluaisi olla sellainen? En halua olla mikään Jutta G, vaikka hänen asenne ja kuri on ihailtavaa, ja en edes pakolla Janni Hussi, vaikka minusta hän on todellakin naisellinen ja muotoja löytyy.

Tukipilaritkin ovat kaatuneet kouluarvosanalla kiitettävästi n. viikossa, mikä on tosi lyhyt aika. Kyllä se vähän pelottaa, että milloin sitä jää yksin, koska sitten en pysty tähän, en niin millään.

Dieetin hulluudesta ja jopa "epäterveellisyydestä", niin kuin moni on sanonut, sen verran haluan sanoa, että olisiko terveempää syödä 2krt päivässä jättiannoksia? Minua myös ihmetyttää, miten pussikeittodieetit ovat ok, mutta hiilareiden raju vähentäminen hetkeksi ei? Minä kuitenkin syön 2,5-3h välein ja kasviksilla saan rakennettua aika isoja annoksia. Tottakai välillä väsyttää, koska ennen elin melkein vain hiilareilla. En pidä sitä itse edes mahdollisena, ettei kroppa reagoisi ja kapinoisi hiilareiden rajun pienentämisen johdosta.

Karu faktahan on, että todennäköisesti minut myös hyväksyttäisiin paremmin kaveripiirissä jos olisin liikkumatta ja kävisin mäkkärissä ja juomassa kavereiden kanssa. Tai edes kävisin juomassa kavereiden kanssa parilla kolmella, vaikka liikkuisinkin. Se oli minun viimekesää ja se ei toiminut. Paino ei pudonnut, vaikka paljon treenasin. Mutta harvaa nykyään tekee mieli vain oleskella ja vaikka pelailla ilman sen kummempaa tekemistä. Tai ainakin oli niin vuosi/pari sitten. Tiedä tilannetta nyt. Tosin, nykyään moni kaveri on töissä, eikä kerkeä nähdä. Se on ihan ymmärrettävää kyllä.

Tänä kesänä tuskin on tippaakaan alkoholia, pehmistä tai vaikka karkkia. Pepsi Max odottaa kyllä sinä heikkona päivänä, mutta sitä ei ole vielä ollut. Jos semmoinen joskus tulee, ostan pepsi maxia ja life goes on.

Tämä on minun valinta ja olen päättänyt viettää kesäni näin. Helppoa se ei ole, mutta ei ole helppoa sekään, että pettyy aina tuloksiinsa, koska ruokavalio on mitä on. Nyt haluan laittaa kaiken peliin. Tulee uusi kesä, jos toinenkin, milloin hallitsen painoa sitä pudottamatta, joten silloin on herkut enempi ok, mutta silloinkin kohtuudella. En siis aio palata entiseen, ikinä. Se onkin minun suurin haaste.

Haluan muistuttaa, että teen tätä ammattilaisen kanssa, seurannassa, kehen voin aina olla yhteydessä. Kyseistä ruokavaliota liikuntoineen on myös käytetty moneen ihmiseen. En ole koekaniini, en ole vaarassa.

Suurin unelmani on, että pääsen muuttamaan elämääni ja pitää ystävät mukana. Olisi minulle kunnia, jos istuisitte alas ja miettisitte hetken, mitä se teidän elämää hetkauttaa, miten minä haluan elää ja mistä mahdollisesti minä nautin.

Minun unelma on saavuttaa kroppa, missä nautin olla. Se on siis suurempaa kuin tavoite. Haluan näyttää muille, että minusta on tähän. N. 9 vuotta kestänyt ilkkuminen ja haukkuminen ovat osasyy siihen. Onneksi olen osannut muuttaa ne loukkaukset voimavaraksi. Mutta eniten teen tämän itseni takia. Haluan hyvän olon ja itsevarmuuden kroppani suhteen. Sitten kyseessä onkin jo melkoinen supernainen ja oman elämänsä huippumalli. Luonteeni ei siis muutu, vain ulkomuoto. Toivottavasti sulatatte sen ja haluatte olla tukena ja joku päivä vielä ylpeitä.

Projekti on lähtenyt hyvin käyntiin, mutta kyllä minua jännittää. Ihan sen takia, koska en ole koskaan onnistunut kunnolla. Milloin viimeksi olen ollut hoikka? Monet sanovat, että olen jo, mutta ylipainoon ei ole paljoa matkaa. Onko väärin haluta ihan yleinen ihannepaino ja ihannemitta vaikkapa keskivartaloon? Sen ympärysmitta on nyt yli suositusten, eikä se ole hyvä asia. Selluliittikään ei ole 3.asteella enää kiva asia, eli tässä tulee puheeksi minun jalat. Olisi kiva käyttää lyhyitä shortseja itsevarmasti ilman sukkahousuja. Tässä on siis terveellisiäkin syitä mukana. Hoikalta näyttämiseen vielä sen verta, että osaan pukeutua kroppani mukaan. Tämä kroppa on minulle niin tuttu, että tiedän, minkälainen vaate pukee ja hoikentaa ja mikä ei. Painoni myös aikaajoin rajoittaa siis kivojen vaatteiden ostoa ja sitä en halua.

Tämä teksti on omistettu erityisesti lähimmäisilleni: Ystäville, kavereille, sukulaisille sekä poikaystävälleni. Te olette minun suurin energian- ja ilonlähde. Osa teistä tietää, kuinka olen taistellut tämän painoni kanssa kauan. Käynyt syvälläkin tämän asian takia. Muistatteko vielä, kuinka liikunta pelasti minut? Sen jälkeen en ole masentunut. Terveellisen ruokavalion ja liikunnan kautta pääsen monen vuoden tavoitteeseeni. Tämä on minulle niin tärkeää. Tiedän että tiedätte, mutta haluan että muistatte nämä asiat. Näin varmasti muistatte, miksi otan tämän nyt niin tosissani. Tällä kertaa aion onnistua, vaikken ennen ole onnistunut odotetulla tavalla, vaikka tuloksia on toki tullut.

Lukijoitanikin haluan tottakai myös kiittää. Olette ihanan tsemppaavia ja on ihana jakaa kokemuksia kanssanne. Minulla on vahva fiilis, ettette katoa, vaikka haen nopeasti muutoksia. Kiitos teille siitä, ihanat!

Kiitos kuuluu myös Kuntoportille ja ihanalle henkilökunnalle. Erityisesti personal trainerilleni Vesa Herroselle, joka auttoi minut yrittämään uudelleen laihdutusta ja antoi siihen kunnon ohjeet, etten tekisi mitään väärin. Myös jatkossa hän tulee varmasti olemaan suuri tukipilari ja opas kohti terveellisempää elämää.

Yleinen kiitos vielä kaikille, jotka vaivautuivat lukemaan tämän. Ja toivottavasti ymmärrätte. Tätä ei ollut helppo kertoa, mutta vielä vaikeampaa oli pitää asiaa sisällä. En jaksaisi jokaiselle ihmiselle erikseen selittää, joten tämän lukemalla saa selville vähän asioita mm. kysymykseen miksi sinä teet tämän? Tiedostan, ettei timmi ja hoikka kroppa tee minun elämää täydelliseksi, mutta varmasti hitusen paremmaksi. Mietitään vaikka kropan oloa, miten se muuttuu kun syö terveellisesti ja liikkuu.

Kiitos ja hei, Roosa on puhunut ja nyt taas hiukan helpottuneempi ja taas vähän selättänyt osan laihdutuksesta tulevista muhkuroista elämänpolulle.

16 kommenttia:

  1. En tiiä miten sulle tulee ilmi, mut mua naurattaa ihmisten kommentit siitä että jos liikut paljon se meinaa et "laihdutat", koska usein liikunnan lisääminen ja kuran(alkoholin muun tarpeettoman roskan nauttimisen)lopettaminen ihmisten mielessä tuo sellassen vammasen mielikuvan! :O joka puolestaan ärsyttää mua ihan sairaasti!
    Ja onkse kaveripiirin uusiminen/laajentaminen niin paha asia? :O ja ehkä joku muuki kaveri uskaltautuu lopettaa tyhmät tavat ja seurata sun esimerkin perässä ! :) et tsemppiä vaan!
    T. AlexusTheGreat ;3
    pspsps. Näytät kyll nyt jo hyvält ;3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllähän ne ehkä naurattaa niin kauan, kunnes siitä piikitellään tarpeeksi ja ihan kaverinkaverinkaverit saattaa siitä jauhaa? Naurettavaahan se on.
      K
      averipiirin vaihtuminen, noh, onhan se siltä kantilta ok, että ne aidothan aina jää rinnalle, jotka oikeasti välittää!:) Mutta paniikkia, mistä mä niitä uusia saan?:D Ehkäpä joskus vaikka salilta.. :)

      Tohon, että kaveritki muuttuu ja alkaa noudattamaan "mun esimerkkiä" löytyy kyllä mun parhaasta ystävästä esimerkki, joka muutti kanssa elämänsä ja hänen kanssaan mennäänkin joskus kahestaan jumpalle/lenkille ja kokkaillaan terveellisesti! Siitä oon superonnellinen!:)

      Kiitos kommentista, tsemeistä ja kivoista kehuista vielä, Axu! :)

      Poista
  2. mun eräs kaveri yritti ''polkee mua maahan'' vain ja ainoastaan sen takia, kun on itse yrittänyt tiputtaa painoa ja ei oo onnistunut.. sitten kun mä pystynki siihen niin se ei haluu hyväksyy sitä. se satuttaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mullakin on tuota samaa käynyt, tosin niin läheisen ihmisen kanssa, etten viitsi erikseen mainita kuka hän on. Onhan se ikävää, mutta siitäkin pitää oppia tekemään itselleen vain voimavara ja tsempata mahdollisesti sitten sitä toista jatkamaan ja onnistumaan!

      Poista
  3. Kyllä tollasista asioista huomaa, onko ne ystävät niitä oikeita ystäviä. Mulla ei ole kovinkaan moni kaveri/ystävä sanonut mitään pahaa tästä mun uudesta terveellisestä elämäntapamuutoksesta, lähinnä vähän ollut huolissaan, koska mulla on syömishäiriö vieläkin vähäsen takavasemmalla mielessä pörräämässä. Mutta onneksi on tukeneet ja olleet innoissaan mun puolesta, koska en kyllä itse kestäisi mokomaa, että kaverit hyväksyisivät mut vain epäterveellisten elämäntapojen takia, eikä ottaisi huomioon terveyttä. Ihan typerää. Sano sun kavereillesi vain suoraan, että tälläinen sä nyt olet ja jos ei miellytä, niin kyllä sieltä typerästä baarista saa sitä seuraa, vaan ei ystäviä. Kyllä on ikävä ja tyhmä olo, kun itsellä on maksa paskana ja painaa sata kiloa. Nyt Leena on puhunut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin huomaa ja silloin kun aloitin salilla käymisen (n.2v sitten) niin kaveripiiri pieneni jo siinä. Ne tosikaverit jäi. Mutta nyt kun vielä kiristän menoa, niin onhan siinä pelko ja mahdollisuus, että osa näistä jäivistä kavereistakin lähtee kun mun tavotteet menee yli niiden ymmärryksen. Toivon ettei näin ole ja siksi tämän tekstin kirjoitin, avartaakseni asiaa. Tokihan mä käyn vielä kavereiden kanssa terassilla nauttimassa auringosta, mutta se on vesilasi kädessä. Jotkut sitä vain katsoo oudoksuen.. onneksi tosikaverit ja tietysti ystävät jää. :)Ja kiitos kun puhuit!:)

      Poista
  4. Tämä oli erittäin hyvä kirjoitus! Tsemppiä elämänmuutokseen!

    VastaaPoista
  5. Mulla on oikeastaan kaikki kaverit, muutamaa lukuun ottamatta jäänyt matkan varrelle. Niille on vaikea ymmärtää sitä, että joku haluaa treenata koska nauttin siitä ja se tekee hyvälle mielelle. Laihduttaakkaanhan minun ei tarvitse koska olen normaalipainoinen (yeah right, ehkä painoindeksin mukaan juuri ja juuri). Ja se, että halusin ehkä kavereillekkin puhua joskus jotain liikuntajuttua koska se on mun elämäni hallitsevin osuus tällä hetkellä. Noita paria kaveria lukuunottamatta muiden kanssa entiset viikonlopputreffit on nykyään muuutaman sanan vaihtamista facebookissa. Kukaan ei enään pyydä mua mihinkään juhlimaan, koska ne tietää että en juo enkä ilmeisesti silloin heidän mielestään voi tulla paikalle koska olisin selvin päin ja en vedä roskaruokaa kilo kaupalla. Nyt vain ainakin tietää, että ei se todellista ystävyyttä koskaan ollut! :'( Onneksi bloggaajakolegoilta ja lukijoilta saa aina tukea ja tsemppiä! :)

    Ehkä sitten syksyllä saisi vaikka uusia kavereita uusien koulujuttujen merkeistä!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Helpottavaa kuulla, etten ole pelkojeni kanssa yksin! Vaikka ikääväähän se tottakai on, että muutkin treenaajat joutuvat kokemaan tätä samaa menetystä kuin minä, ja pelko menettää lisää vaanii aina takaraivossa. :( Mutta siltikään ei halua lopettaa treenaamista ja terveellistä elämää, koska siitä saa mielihyvää ja hyvää oloa!

      Ja niin, onhan se joskus kyllä voinut olla ystävyyttä, tai pikemminkin kaveruutta, jonka suhde ei ollut niin vahva että olisi kestänyt muutoksen. Mutta onneksi löytyy aina ne tosikaverit ja ystävät jotka jäävät rinnalle ihmettelemään treenihuumaa. ;)

      Ja jep, täältä blogista saan aina eniten tsemiä ja ymmärrystä, se on ihana asia kyllä! Onneksi bloggaamisen aloitin. :)

      Ja toivotaan, että löydät uusia kavereita, vaikka jotka tulisi sitten salille mukaan ja viikonloppuisin mässäämään kasviksilla ja viettämään aikaa vaikka pihalla lenkkeillen tai vesilasi kädessä!

      Poista
  6. Muista, että oot vahva nainen ja sä pystyt siihen, ihan sama mitä muut sanoo. (:
    Hirrmuisesti tsemppiä!

    VastaaPoista
  7. Kuntokeskuksista löytyy uusia kivoja, samanhenkisiä kavereita! :) Suurimmalla osalla kavereista varmasti pelkona voi olla se, että jospa onnistutkin...miltä se saa heidät näyttämään? tai pelko siitä, että jos sitten paasaat ja arvostelet erilailla viettävien ystävien elämää. Paras tapa on lähteä bileisiin mukaan ja vetää alkoholittomia juomia/vettä hyvällä meiningillä ja napata vaikka oma naposteluporukkapussi mukaan jos bileissä on vaan sipsiä/karkkia tms ja dippailla sitä ystävien kanssa :)Jokainen taaplaa tyylillään, mutta se on varma, että terveellistä elämää viettävät taaplaavat muutaman vuoden kauemmin kun pullasokerimössöllä elävät ;) Terkuin Tuuli :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, siellä kun pääsis tutustuu johki kunnolla!:) Ja tuo on kyllä ihan totta. On kyllä harmi, että ihmiset noin ajattelisi, sillä juhlikoon jos haluaa. Nuoria tässä ollaan ja se on tosi ymmärrettävää, mutta itelle ei se tyyli vain nappaa. Humalakin alkanut tuntumaan ihan tyhmältä. Yökerhoissa kyllä oon ollut vesilinjalla kavereiden kanssa tanssimassa, kun on pyydetty mukaan ja mässäilyjuhlissa on juurikin ollut omat eväät (joita muutkin on sitten napsineet! :D) Toivottavasti kaikki vain tajuaisi, että mulle on se ja sama bailaako ja mässääkö epäterveellisesti vai terveellisesti, mä oon vaan valinnut sen terveellisen tavan!

      Poista
  8. Suuret muutokset elämässä paljastavat helposti todelliset ystävät. Kavereita löytää helposti ja valitettavasti myös menettääkin helposti, mutta ne tosiystävät säilyvät elämän ylä- ja alamäet. Vanhan kaveriporukan pieneneminen ei välttämättä ole huono asia, sillä lopulta kyse on vain kaveriporukan muuttumisesta sellaiseksi, mihin suuntaan on itsekin menossa, ja samalla niiden timanttien löytymisestä. Jos kaverit eivät ymmärrä uutta elämääsi, löydät kyllä uusia, jotka ymmärtävät ja tsemppaavat!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinhän se tekee ja ihan faktaa puhuit. Silti on huippu tyyppejä, joiden jutut on täyttä parhautta, mutta elämäntapa saattaa erota niin, että mulle ei paljon kutsuja minnekkään satele, eikä munkaan edhotukset tunnu miellyttävän. Surullistahan se on. Mutta kylläpä niitä uusiakin tosiaan onneksi tulee tielle varmasti. :) Pitää vain asennoitua oikein uusiin ihmisiin tutustumisessa ja luulisi, että minusta on siihenkin! Onneksi tiedän, että ainakin oma isosisko ymmärtää, se on helpottavaa tietää!;) Kiitos kun kävit kommentoimassa :) <3

      Poista