lauantai 30. maaliskuuta 2013

Tavoitteellisuus vs SH

Tämä aihe on nyt pulpunnut hirveästi pinnalla ja mä oon siitä monesti koittanut kirjottaa ja ehkä joitan mielipiteitäni jo antaakkin.

Aihe on kuitenkin hyvin vaikea ja häilyvä.

Moni jotka ovat aloittaneet tavoitteellisen treenaamisen, on ollut taustalla SH (syömishäiriö) enemmän tai vähemmän. Myös itse tavallaan kuulun tähän ryhmään, vaikken siitä niinkään puhu. Yläasteella oireilin SH oireita jonkinverran, mutta ne saatiin onneksi kuriin.

Muistan elämäni tuolloin vielä selvästi. Kaikki pyöri vain laihdutuksen ympärillä, ruokailu oli tarkkaa ja urheillessa annoin 110% itsestäni. Entäpä nyt? Samoja asioita on havaittavissa, mutta nyt en saa antaa niiden vallata koko elämää ja uskokaa pois; se vaatii ns. "itsekuria" ja henkistä työtä.

On totta, että ammattilainen on laatinut ohjelmani, niin ruuassa kuin urheilussakin. Näissä siis ns. en voi vetää yli. Mutta henkisesti voin.

Kesällä kun diettasin rajusti, aloin muodostamaan elämääni treenien ja syömisten mukaan, eikä elämäni ollut terveellistä elämää kera treenin ja ruuan. Siinä on vissi ero. Tässä vaiheessa kiitän isosiskoani, joka oli pelastava enkeli ja nakutti nuorelle ja tyhmemmälle järkeä päähän ja homma alkoi mennä parempaan suuntaan. Enään ei ollut minuutilleen ja joskus sai luistaa ja tehdä mitä huvitti.

Isosisko on mulle kyllä isoin tukipilari mun projektissa ja hän on se ketä kuuntelen eniten. Kaikista! Lisäksi on pari korvaamatonta ystävää, jotka myös osasi vähän nakuttaa päähän kesällä ja nykyäänkin huonoina päivinä ja koska tiedän, ettei neuvot ole vain kateellista huutelua, uskon niitä ja myötäilen niiden mukaan. Nää henkilöt tietää kyllä itsensä ja olen, edelleen, joka päivä kiitollinen teille! <3

Mutta sisko ja muut, koska varmaan luette tätä niin tiedokseksi, että kaikki on nyt hyvin! Mä otin todellakin neuvosta vaarin ja oon rakentanut nyt terveellistä elämää, johon sisältyy ruokavalio ja liikunta, muttei se oo kaikki kaikessa. Ja tästä saavutuksesta oon pirun ylpeä! Mä oon myös päätynyt tulokseen, että mulla ei oo mikään kiire. Mun kesäkunto on mun mittapuulla tosi vaativa ja rasvaton kroppa, mutta päätin, ettei sen tarvitse olla tänä vuonna, tai edes vuonna 2014! Mä menen rauhassa kohti sitä sporttista punttipirkon kroppaa, koska tottahan se on, että se vaatii aikansa.
(Tästä oivalluksesta varsinkin isokiitos Lindalle ja Annalle!)

Ja kuten siskoni sanoi "Millä sä pyrit sillä että sulla on enemmän lihaksia? Ootko sä muka sitten yhtään paremman näkönen tai millon oot tyytyväinen sillä kokoajan haluat vain lisää ja lisää. Eikö kauneinta ole itsevarma ihminen?" ja tässä sisko on tismalleen oikeassa. Sillä olit sitten kokoa xs tai xl, niin jos olet itevarma niin SE NÄKYY! Ja arvatkaa mitä? Mä oon nykyää melko itsevarma ja kaikki pystyy itsevarmuuteen. Mua on koulukiusattu about 9 vuotta mut tässä sitä ollaan. Päivä päivältä itsevarmempana.

Musta mun itsevarmuudesta kertoo sekin, että mulla ei sinällään ole enää tavotekroppaa, mitä ihailisin. Mulla on niin oma ruumiinrakenne, että turhaa mä muita tuijottelen. Toki mulla on tavote pääkopassa, mutta kaikessa rauhassa sitä kohti!


Mitä jos homma menisi taas överiksi? Sitten lentäisi vaaka hevon sanonko minne ja valmennus laitettaisiin jäähylle hetkeksi. Mutta ei tämä mene, ei tälläkertaa. Siinä mä aion olla tarkka. Sillä nytkin pystyin eilen syömään pääskyateriani ilman minkäänlaista huonoa omatuntoa. Eikä mulla tuu huono omatunto jos en mee salilla, mikäli oikeesti väsyttää. Tai jos ruoka-aika venyy tunnilla. Ei se ole niin vakavaa!

Vitsailen, että treeni menee kaiken edelle. Mutta se ei mene ikinä esim. läheisten edelle, tai työn edelle. Ei ikinä!

Tuossa on siis yksi elävä esimerkki; minä. Tämä on myös osasyy, miksi kilpailuhaaveet on vielä melko kaukana. En ole henkisesti valmis diettaamaan. Nyt mä haluan tehdä tätä, koska pidän tästä. Haluan tehdä tätä itseni takia. Tämä on minun intohimo ja se on nyt pysynyt taas terveen rajoissa. Oon ilonen ,että oon oppinut tuntemaan itseni ja ilonen siitä, että jos huomaan menevän homman vähänkin yli niin oon yhteydessä ystäviin ja mun valmentajaan.

Onko osa SHta, sitä en tiedä. Välillä se meinaa mennä sinne rajamailla ja sen myönnän. Toki meillä kaikilla on huonoja päiviä, mutta kun mulla on huono päivä on se todella huono. Toki on niitä päiviä mm. tänään, milloin tajuan että damnn sä nainen näytät hyvältä ja timmiltä. On se ihmismieli outo, mutta sitä suuremmalla syyllä sitä pitää hallita!

Tässä oli taas yksi kaunistelematon tarina minusta. Mites te? Onko teillä ollut SH-oireita joskus tai jollain teidän kaverilla mennyt homma överiksi? Näitä tarinoita olisi todella mielenkiintoista kuulla! Voit laittaa myös tarinaasi mulle s-postiin kilot-kuriin@hotmail.com ja autan sekä kuuntelen mieluusti jos tarvitset olkapäätä. Koska asian kanssa ei saa jäädä yksin, vaikka se olisikin vasta häilyvä SH-monsteri. Tuo monsteri kun ei nykyään ole harvinainen. Se on vain asia, mistä me vaietaan. Ja tiedän, että se on pelottava ajatus ajatella, meenkö homma ihan yli. Mutta se on tärkeä asia ajatella tietyn väliajoin. Liikunnan ja terveellisen elämäntavan pitää olla nautinko, ei pakkomielle!

Nyt on avauduttu ja pohdiskeltu taas hetkeksi! ;) Ihanaa loppupääsiäistä kaikille!

8 kommenttia:

  1. Saat kyllä olla tosi ylpee itestäs!! Kauhee tuo koulukiusaamisjuttu, mutta siitä huolimatta susta on kasvanu upee nuori nainen, joka näköjään selvii mistä vaan. Tsemppiä treeneihin ja kaikkea hyvää, täälä on yks ihminen lisää joka uskoo suhun ihan 100%! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olipas ihana kommentti. Kiitos paljon sinulle!:) <3

      Poista
    2. Hienoa että tunnistat itsessäsi nuo piirteet ja myönnät itsellesi, että sinulla voi olla taipumusta sh-käyttäytymiseen. Olet tosi vahva ja symppis tyyppi!

      Ymmrärrän varsin hyvin mistä kirjoitat, oman kokemukseni kautta. Vaikka välillä itse tietää, ettei ole mitään hätää, niin läheiset saattavat huolehtia vähän liikaakin. Sekään ei ole mukavaa. Kuitenkin kun on itse jo aikuinen, niin haluaisi huolehtia itse itsestään. Toisaalta, kun noita vinkkejä tulee monelta suunnalta ja pidemmän aikaa, niin sitten on tosiaan hyvä pysähtyä miettimään, että onko kaikki oikeasti kunnossa. Itselleni kävi juuri näin. Otin vinekistä vaariin ja nyt olen heittänyt vikatkin sh-oireet veks! Tai siltä ainakin tuntuu. :)

      Ihana kuullam ,että treeni ei ole sinulle kaikki kaikesssa. Mahtavaa pääsiäistä sinulle! Nauti :)

      Poista
    3. Oon itekkin tosi tyytyväinen, että uskallan myöntää itselleni mahdollisen taipumuksen syömishäiriöön. Tällöin sen on vaikeampi puhjeta uudelleen. :)

      Mahtavaa, että olet saanut kaikki sh-oireet pois! Se vaatii todella vahvan ihmismielen! On silti varmasti ihan hyvä, että läheiset on skarppina. Joskus kun meinaa olla liian ankara itselleen. Ymmärrän kyllä sen fiiliksen, kun turhauttaa joskus liikakin huolehtiminen. Mutta olen kiitollinen siitä, että mielummin huolehtii vähän liikaakin aika ajoin kuin ei ollenkaan!

      Ihanaa pääsiäistä sinnekkin!:)

      Poista
  2. Heippa!

    Eksyin sattumalta blogiisi ja tekstejä luettuani huomasin samaistumani niin moniin fiiliksiisti ettei tosikaan! Hienoa, että oot päässy SH-peikosta eroon! Itsellä vielä pientä jälkitaistoa, mutta voiton puolella ollaan jo :) Jään mielenkiinnolla lukemaan treenailujasi. Jatka vaan samaan malliin, aivan superhyvältä meinaan vaikuttaa! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka Kaima! :)

      Ihanan rohkeaa, että itsekin olet myöntänyt omistavasi saman peikon mielessäsi. Se on iso askel kohti parantumista!

      Tervetuloa seurailemaan ja tsemit sinnekkin!:)

      Poista
  3. Sulla on kyllä tosi hyvä ajattelutapa, josta monien pitäis ottaa mallia. Ihmisten ois hyvä tiedostaa että sh on mahdollinen ja se pitäs myöntää. Sä oot kyllä hirmusen matkan kulkenu ja tuloksia tullu uskomattoman paljon! :)
    Monella ihmisellä nykyään tuntuu just syömishäiriötä olevan, ittekin tunnen liian monta. Punttaamisesta ja fitnesselämästä on muodostunu jonkulainen yhteiskuntakelponen syömishäriö, terveellisesti syöminen ja treenaaminen voi mennä ylikin vaikka urheilu onkin parempi ku sohvaperunailu. Varsinki tosi huolestuttavaa, että 13-vee lapsukaiset alkaa haaveilemaan kisalavoista, vaikka siinä iässä tärkeintä ois kasvaa ennenku alkaa rääkki. :/ Itellä ainakin tavotteena on, että saan ihailla peilistä pientä, kasvavaa hauberiani ja treenailen rauhassa omaan tahtiin omilla ehdoillani, koska se on hauskaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! :) Ja mietin kyllä hetken aionko jakaa ajattelutapani sekä menneeni netissä, mutta haluan nimenomaan kannustaa esimerkilläni muitakin olemaan rehellisiä, edes itselleen.

      Tämä fitness elämäntyyli muuttuu kyllä helposti SHksi ja se vain hyväksytään jotenkin helpommin, mikä on aika surullista. On totta että se on parempaa kuin sohvaperunana oleminen NIIN KAUAN kunnes se valtaa kokonaan mielen ja siitä syntyy se pakkomielle.

      Ja joo tosi karua että noin nuoret edes puhuu kisalavoista.. tai en ole edes kuullut moisesta mutta pisti tosi hiljaseksi ja mietteliääksi. :/

      Ja sulla on siis ainakin myös terve asenne treenaamiseen, se on mahtava juttu! :)

      Poista