perjantai 15. helmikuuta 2013

Lisäravinteet. Hyötyä vai höpöpuhetta?

Ensinnäkin myöhäiset ystävänpäivätoivotukset kaikille! Toivottavasti nautitte kyseisestä päivästä. Mä ainakin nautin ja muistutin monelle kuinka välitän ja itkin onnesta kun sain ihania lauseita takaisin. :)

Ajattelin nyt vähän paneutua aiheeseen lisäravinteet sillä nyt olen niitä alkanut todellisesti käyttämään. Aamulla omega3,d-vitamiini,monivitamiini ja illalla magnesium. Lisäksi latausjuoma eli latari, treenijuoma (juon kyseistä litkua treenin aikana) ja palautusjuoma eli palkkari .

Tämmöset kaverit tuli postista! Painoi vaatimattomat 5.6kiloa! ;)


Ennenhän käytin vain palkkaria ja aamuisin nappasin vihreää teetä, monivitamiinia ja magnesiumia, jos muistin. Nykyään lisäravinteet otan ja niihin mulla ei oo koskaan ollutkaan epäilyjä. Nään ne hyvänä asiana.

Mutta entäpä latari ja treenijuoma? Palkkariin olin jo tottunut ja pitänyt sitä hyvänä (tosin se oli vääränlainen syystäettä sisälsi vain pelkkää heraproteiinia eli +/- = 0, mutta käytimpä huvin vuoks ja urheilun kannalta vissiin. ;)

Latarin juon 30-45min enne reeniä. Pyrin 30 minuuttiin, mutta eilen meni se 45min, sillä olin kirjoittamassa vuokrasopparia. (Tänään jo alan roudaamaan kamoja omaan pikku yksiööni, jee!)

Latarin ihmeelliseen maailmaan pääsin kyllä vasta toissapäivänä. Sen juon siis n. 2.5h jälkeen viime ruokailun ja mietinkin mielessäni, että miten ihmeessä saan treenin luistamaan kun on niin pirun nälkä? Noh ei muutakun latari naamaan (joka oli muuten ekalla kerralla niin pahaa, että melkein tuli ylös :D) ja odottamaan innolla vaikutusta.

Oon kuullu et jotkut polttelee ja jotkut aiheuttaa pahoinvointia. Mulla oli ehkä hieman tuo jälkimäinen, jopa vielä eilenkin (eli ekan kerran käytin tiistaina, toissapäivänä, mutta eilenkin (keskiviikkona) olin treenailemassa), mutta kuvotus lähtee kyllä pois ennen reeniä!

Mitä mä sit huomasin? Vireystaso nousi, mutta niin myös kaverini aineenvaihdunta! :D Olin koko tiistai-päivän (9-18) juossut menemään ja silti sain oloni virkeäksi ja eikun Sport Houselle tekemään käsi/rintareeni!

Reenin aikana join siis treenijuomaa ja oli sekin aika kamalaa (haha!) mutta liekö sen ja latarin ansiota, että kyseisenä keskiviikkona ja eilen torstaina sain todella hyvän treenin! Lihakset jota tein väsyi ja vedin ne ihan piippuun, mutta tavallaan koko kroppa ei väsähtänyt. Mieli pysyi virkeänä ja toistot puhtaina. Mulla on ollut joskus ongelmaa että huimaa salilla, kun vetää niin kovia sarjoja, mutta nyt ei ollut. Jes!

Treenin jälkeen vielä palkkari naamaan ja odottelemaan 1.5h ruokaa. Voisi luulla että mulla tulee nälkä kun ruokien väliin ehtii tulla nopeasti laskettuna about 4.5h, mutta kun vetää niitä latareita/treenijuomia ja palkkareita nesteenä yhteensä 2-2.5 litraa niin ei siinä ehi nälkä tulemaan, ainakaan niin kova, että se olisi häiritsevä. (Syy sille miksi treenin jälkeen pitää odottaa ruokaa niin kauan on että palkkarin vaikuttavat ainesosat ehtii hyvin imeytyä. :)

Mutta tollasia ominaisuuksia olen huomannut. Ei siis ihan humpuukkia koko juttu! Oon vetänyt järisyttäviä treenejä ja mun koko kroppa on ihan jumissa kun joka treeni mennyt perille! Ylihuomenna on vielä koko kropan treenaus, kun muuten treenaan osissa. Onneksi sunnuntaina on venyttelypäivä!

Sen vielä haluan muistuttaa, että tottakai kehitykseen vaikuttaa myös tuo uusi ruokavalioni ja olkaa tarkkoja niiden lisäravinteiden kanssa; kyselkää ja udelkaa muilta. Halvin ei välttämättä ole se paras! ;)

Eilisen treenin jälkeen oli kiva huvittua "hoikista jaloista" ;) Kuva SATSilta!


Nyt alan tekemään päivän eväät ja sitten lähden ankkakävelyllä (voi kyllä; eilen oli se ihanin peppu/jalkatreeni..) hakemaan Kelalle tukia ja sitten töiden kautta muuttohommiin! Ihanaa päivää kaikille! :)


11 kommenttia:

  1. itsekin vähän sivusin tätä aihetta eräänä päivänä blogissani. joillain toimii, joillain ei, jotkut tykkää, jotkut ei... itse en ole kovin hurjasti lisäravinteiden maailman tutustunut oman kokemuksen kautta, lähinnä palkkaria olen juonut ja jonkin aikaa olen sekoitellut itse latarini herasta ja beeta-alaniinista. ehdottomasti vaikutukset ovat olleet treenin suhteen positiivisia, jaksaa paremmin ja palautuu paremmin jne.

    Ne miinukset omalla kohdallani ovat sitten ne että latari on alkanut oksettaa yhä enemmän ja naama vain kukkii kukkimistaan. Päätin pitää nyt hiukan taukoa kreatiinista ja beeta-alaniinista koska mulla on koko ikäni ollut muutenkin niin paljon ongelmia ihoni kanssa, etten jaksaisi tätä :/

    mielenkiinnolla odotan miten treeneille käy kun pidän vähän paussia :)

    aminohapot, cla:t, treenin aikaiset juomat jne jne ovat varmasti toimivia. ei niitä muuten niin moni käyttäisi. koulussakin olen kuullut erittäin paljon hyviä perusteluja miksi mitäkin kannattaa käyttää ja missä vaiheessa, eli en todellakaan kumoa lisäravinteita huuhaaksi tai turhaksi hifistelyksi!

    itse en ole alkanut suuremmin käyttää lähinnä siksi että en jaksa purkkihelvettiä ja juurikin noita iho-ongelmia :) ja rahakin on yksi este, tai sen puute...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ihanan pitkästä kommentista! Mun muuttorumba vaan jatkuu jatkuu ja jatkuu niin vastaan nyt lyhyesti, pahoittelut siis siitä!

      Joo tosi monilla kyl vaikuttaa ihoon tosi negatiivisesti lisäravinteet.. jännä nähä tekeekö se mun iholle mitään.. ennen kun ei oo ainakaa ollu mitää iho-ongelmia! Jännittää myös kerääkö kreatiini kuinka paljon nestettä mun kroppaan!

      Ja joo purkkihelvetti on kyllä aikamoinen. En tiiä miten nuo ees MAHTUU mun uuteen kämppään..:D Ja tyyriitäkin ne on.. pitää sit vaan kiristää muualta.. heippa shoppailut mulle siis..:D

      Poista
  2. käytkö sä nyt satsilla? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Käyn nyt vielä 3vko. Sitten siirryn Sport Houselle. :)

      Poista
  3. Ihanaa viikonloppua Mokkis <3
    Mulla vähän kyllä tällä hetkellä vielä sellanen, että palkkari joo treenin jälkeen, mutta ei latausjuomaa ennen treeniä. Mut katotaan miten mieli käyttäytyy, tuleeko mullekin latarit jossain välissä.. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa viikonloppua sullekkin, Monna!! <3
      Ja uuu kerro sitten jos otat ne käyttöön!! :) Mutta ymmärrän kyllä mielipiteesi, itekkin kun olin samallalinjalla kauan. :)

      Poista
  4. Hei mihin tota magnesiumia syödään? Oon ihan tavis kuntourheilija mutta monesti salin jälkeen ja joskus kesken treeninkin varpaista ja/tai jalkapöydästä alkaa vetämään suonta... Auttaiskohan magnesiumi tohon vaivaan? Myös uinnin jälkeen ja uidessa vetää monesti joten ei pitäisi johtua mistään liian tiukalle kiristetyistä kengistä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Magnesiumia syödään juurikin mm. sen takia että estää noista suonenvetoja, lihaskramppeja. Suosittelen kokeilemaan. Mä otan magnesiumin tosiaan aina nukkumaan mentäessä.

      Tuu ihmeessä sitten kertomaan auttoko!:)

      Poista
  5. Minä kiitän tiedosta, Terksu< <3

    VastaaPoista
  6. Heippa! Kerrotko mitä mieltä oot mun lisäravinne käytöstä. Eli käytän Sportlife nutritionin diet shakea sekä massin jotain prodea. En ole ylipainoinen tai mitään, mutta käytän tota diet shakea aina kävelylenkin tai muun aerobisen treenin jälkeen palkkarina, ja salitreenin jälkeen taas tota massin protskua. Onko toi sitten hyvä että normaalipainosena käytän palkkaria mikä tehostaa rasvanpolttoa? Mä olen vieläkin aika hukassa näiden lisäravinteiden kanssa vaikka säännöllisesti olen käyttänyt jo yli puoli vuotta. Aluksi käytin vaik tota diet shakea, mutta olen alkanut miettimään onkohan se hyväksi. Pärjäisin yhdelläkin palkkarilla, mutta toi diet shake on vaan parhaan makusta (ei ihan samanmakusta kun esim. toi sun whey.) joo, eli mitä mieltä oot. Jätänkö ens kerralla kauppaan ton ja käytän pelkkää yhtä protskua. Ja tajustikohan tästä nyt mitään?:D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tajusin kyllä, mutta mä oon itekkin vielä niin amatööri näissä, etten uskalla alkaa neuvomaan.. Etten neuvo väärin! Pakkotoisto.com on oiva sivusto, josta kannattaa hakee tietoa, siellä on kokeneempia ihmisiä. :)

      Poista