torstai 23. kesäkuuta 2011

Motivaation puutos uhkaa, mitä tehdä?

Tämä on varmasti monelle liikkujalle ja laihduttajalle suuri kynnyskysymys kun on tultu jo treenailtua ja se alkuhuuma alkaa loppumaan, tai sitten vain tulee niitä kausia, jolloin liikunta ja terveelliset elämäntavat saavat sinut hekottamaan tylsistyneenä, avaamaan telkkarin ja mutustamaan ehkäpä jopa salaa muilta? Ja lusmuilla salilla ennen sitä?
Mistä saada motivaatio takaisin? Mä annan muutamia omia vinkkejäni ja tottakai toivon saavani myls teiltä vinkkejä :)

Uudet liikuntavermeet
Mulla ainakin on aina fiilis ja hinku mennä liikkumaan itteni hikeen asti parin viikon ajan, jos saan jotain uutta päällepantavaa salille tai vaikka lenkkipolulle! mm. äiti toi tuliaiseksi mulle ulkomailta uuden juoksupaidan ja shortsit niin kylläpä kelpaa mennä lenkillä kun voi esitellä monen kilometrin matkalla uusia tamineitaan :) Paras motivaatio on kyllä ehkä kengät, pitää alkaa totuttelemaan niihin ja saada ne muotoutumaan omaan jalkaan ja mitä muu siihen auttaisi kuin liikunta?

Suunnitelma joka viikolle
Oli kyseessä sitten liikunta tai ruokavalio, on suunnitelman teko kätevää. Katsoo ajan valmiiksi tai ne ruoka-aineet. Niimpä lähteminen liikkeelle tai kauppaan helpottuu. Motivaation lisäämiseksi voi vaikka laskea poletut kalorit ja syödyt kalorit sekä ravintoaineet jos se motivoi lisää! Suunnittelu vie aikaa, mutta voi olla hyvinkin palkitsevaa :)
Jos suunnitelmasta poikkeaa, on tietysti vastassa huono omatunto ja todennäköisesti on loppupäivä pilalla, joten luulisi sen motivoivan, ellei tykkää morkkistella yksin nurkassa. Ja jos suunnitelman toteuttaa, saa aivan loisto fiiliksen ja voi sitten palkita itsensä vaikka jollain halvalla asialla esim. urheilusukilla ;)

Haasta itsesi ja joku muu
...sekä ottakaa kunnon veto, jossa häviäjä joutuu maksamaan jotain!
Itseasiassa mä tänään jutustelin poikaystävän kanssa mun herkuttelusta ja sen röökinpoltosta ja nakkasin sille haasteen: Mä oon 1kk ilman yhtään ainutta herkkua ja se lopettaa kyseisen kuukauden aikana röökinpolton, toki alkuun saa polttaa 1 tupakan/päivä.
Ja tottakai kunnon vedossa on myös riskinsä. Jos Tanttu luovuttaa, se ostaa mulle 80e maksavan guessin sormuksen ja jos mä luovutan oon auki 80e puhtaana Tantulle käteen. NO WAY! Mä en tosiaan oo häviämässä!!
Haaste tosiaan alkaa maanantaina ja sillon otan myös "ennen"-kuvan. Kuukauden päästä otan sitten "jälkeen"-kuvan ja oli tuloksia tai ei, tulette näkemään ne :) Mun tavoitteena on puottaa 4-5kiloa :)

Tavoitevaatteet
Jepjep, tää toimii ainakin mulla. Tottakai on kiva ostaa jotain pientä ja sitten mahtuakin siihen. Sillon huomaa itekkin, miten onkin vaa kutistunut! 

Tässä nyt hieman vinkkejä, millä ainmakin voi koittaa potkia itsensä liikkeelle uudelleen :) Miten on, onko teillä joitain muita vinkkejä?

7 kommenttia:

  1. Ehdottomasti se kun kokeilee jotain ennen niin kovin kinnannutta paitaa päälle mikä puristi ja kiristi ja voi sitä ilon määrää ku näkeeki, että se onki sopiva! Niin parasta:DD
    -keesia

    VastaaPoista
  2. Ano: nojoo se on kyllä huippu tunne! Onneks on yhet housut ja yks mekko joihi on viel vähä matkaa et ne istuu täydellisesti. Noh jospa sitte syksyllä ;)

    VastaaPoista
  3. oon seurannu blogiasi vasta n.kuukauden,en oo kaikkia kirjoituksiasi lukenut niin kiinnostaisi tietää mitä koko nyt olet? Ja sain hirmuisen motivaatio piikin tästä kirjoituksestasi että minäkin alan nyt kuukauden herkkulakkoon(mulle myös menee varsinkin nykyään todella helposti kaikki imelä..)

    VastaaPoista
  4. Ano: Mun koko on 38-40 sekä M-L malleista riippuen :) Yläasteella olin kokoa 44, eli alaspäin ollaan tultu ja tavoitteena mulla on 36-38 ja S-M :)Ja noissa tavotteissani haluisin olla kun täytän 20 eli vuos aikaa pusertaa!

    VastaaPoista
  5. Ano: Ja nii vielä! Hieno homma et suakin motivoi :) Voit sit tänne tulla aina kiroomaan ja purkamaan kuinka turhaututtaa niin voidaan tsempata toinen toisiamme ;)

    VastaaPoista
  6. Moi ! Aloin lukemaan netistä kaikkia laihdutusvinkkejä, ja eteeni sattui kirjoittamasi blogi. Tosi tsemppaavaa luettavaa ja hyviä vinkkejä laihduttajalle ! :) Kysyisin vain, että olisiko sinulla ehdottaa minulle jotain nettisivua, joista pystyisin helposti laskemaan syödyt/poltetut kalorit?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon!:) Ja löytyy hyvä sivu, mitä itsekkin käytin joskus eli: http://kiloklubi.fi/. Tuo on ilmainen ja syötyjen kalorien sekä poltettujen lisäksi näyttää myös sen onko syönyt tarpeeksi proteiinia, hiilareita yms. :) Suosittelen kyllä, että älä liikaa kaloreita tuijota, vaan sitä mitä suuhusi pistät. :)

      Poista